Fotografia produktowa - najważniejsze zasady
Nawet najlepszej jakości sprzęt nie pomoże nam stworzyć świetnych fotografii produktowych bez przestrzegania podstawowych zasad oraz doświadcznia, które powiększamy z każdą kolejną sesją produktową.
Odpowiednie przygotowanie przed sesją produktową
Jeszcze zanim stworzymy pierwszą fotografię produktu warto zadbać o samego bohatera zdjęcia. Upewnijmy się, że fotografowany przedmiot jest czysty, nie ma odcisków palców a także najdrobniejszych nawet pyłków. Wszystkie te niedoskonałości zostaną potem bez trudu wychwycone na naszej fotografii produktu.
Światło to podstawa fotografii produktowej
To bardzo oczywiste stwierdzenie jednak często bagatelizowane przez początkujących. Dlaczego w fotografii produktowej tak ważne jest odpowiednie oświetlenie? Przede wszystkim pozwala ono na podkreślenie podstawowych cech każdego produktu a więc:
- kolor - poprawnie oświetlona fotografia produktowa to wierne rzeczywistości kolory przedmiotu
- materiał - kierunek i rodzaj światła pozwala na pokazanie z czego zrobiony jest produkt. Światło ostre podkreśli chropowatą strukturę materiału, przeciwnie oświetlenie miękkie jet idealne na przykład dla przedmiotów szklanych.
Odpowiednie ułożenie przedmiotu
Niemal każda fotografia produktowa przedstawia fotografowany przedmiot w centrum kadru. Jest to dobra praktyka gdyż zachowuje symetrię kadru. Nie zapominajmy jednak, że przedmiot możemy dowolnie obracać czy fotografować pod rozmaitymi kątami. Każda fotografia produktowa powinna być nieprzypadkowa i przemyslana. W zależności od przedmiotu należy go ułożyć tak aby zdjęcie przedstawiało możliwie najwięcej cech przedmiotu.
Fotografia produktowa musi być ostra i wyraźna
To kolejne kluczowe wymogi jeśli zależy nam nam profesjonalnych efektach. Każda fotografia produktowa, którą tworzymy musi być wyraźna i czytelna. Nikt przecież nie lubi rozmazanych i nieostrych zdjęć.